Propuneri colaborare

Propunerile de colaborare le puteți trimite pe adresa de e-mail:
elenalarisastan@yahoo.com.

miercuri, 25 martie 2020

O casă a fericirii

 Mi-e dor de parcurile pline de părinți fericiți care își învață copiii să se bucure de mângâierea primăverii, să mulțumească vântului pentru florile de cireș așezate în păr și pentru parfumurile aduse de departe, să își răsfețe ochii gratuit cu tablourile clasice sau moderne expuse pe stradă, în parc, la mall!
Ce bun ar fi un dicționar de arhitectură a vieții acum!
 Până mai ieri, miroasea a iarbă verde și a muguri, a floare de cireș și a viață pregătită să germineze, să înflorească, să se restarteze...
Astăzi, pe străzi miroase a pericol, lumea a îngenuncheat și plânge în fața cerului.
Să ne fie casa activă când ne-am ascuns sub aripa ei, să scăpăm de virusul periculos!
...Mi-e dor de doi copii fără griji mergând după fragi, ținându-se de mână și de părinții tineri, harnici, iubitori și în putere.
Unde sunt poveștile copilăriei și mai ales timpul acela magic în care aveam puterea să cred în ele?
Niciodată să nu rupeți aripile unui copil!

Îmi amintesc de sora mea: un copil frumos de parcă era facut să apară pe coperțile revistelor. Avea ochii mari și albastră, umbriți de gene negre și dese de parcă erau date cu rimel, fața roz, făcea gropițe în obraji, iar buzele roșii și pline de parcă și-ar fi făcut un machiaj semipermanent.
Am avut o copilărie simplă, dar fericită. Grijile au crescut însă simultan cu noi. La sfârșitul clasei a VIII-a, profesoara de matematică i-a spus pe un ton didactic, care nu acceptă să fie contrazis nici cu argumente:
-Fetițo, nu reușești la liceu orice ai face! Tu eși de profesională!
A durut-o enorm acest „Ești de profesională”, dar a și mobilizată-o, de aceea de atunci ne-a spus:
-Îi voi demonstra că voi intra la liceu și că voi ajunge medic! Un medic foarte bun!
Vacanțele ni le petreceam la fân. Soarele ne bătea în cap, ne umpleam de praf și de transpirație și ni se făceau bășici în palmă din cauza uneltelor pe care le țineam strâns. 
Când nu aveam fân de strâns, trebuia să prășim porumbul, să scoatem cartofii, să culegem prunele, gutuile, merele, nucile și perele.
-Nu-mi place deloc viața asta, mi-a spus într-o zi sora mea după o zi de muncă grea în soare! M-am săturat să stau în pod și să înghit pleava aceea. Trebuie să îl iau repede de la bărbații care îl aruncă, să îl așez și să îl joc. Eu îmi voi câștiga existența salvând oameni!
Și soră-mea a intrat la liceu și într-o zi, profesoara de biologie a întrebat pe fiecare (ca să treacă timpul mai repede) către ce profesie se îndreaptă.
-Vreau să mă fac medic, a spus sora mea simplu.
A urmat un râs isteric care a umplut doi ochi albaștri de lacrimi.
-Tu și Medicina, baba și mitraliera, dragă! Bine că mi-ai spus, să știu și eu cum te ascult de azi înainte, că nu vreau să mă faci de râs!!!
-Hai, măi, că mă faci să râd, i-a spus și profa de chimie în loc de încurajări! Nu-mi spune că te și vezi cu halat. Ce? Crezi că la Medicină se intră așa...bați din palme și intri!
Toate aceste aprecieri negative nu au reușit să îi rupă aripile, fiindcă a știut să le întărească prin voință.
Și sora mea a fost și în Africa în calitate de misionar, fiindcă și-a pus întăriri, acolo unde programările negative ale mentorilor ei au încercat să îi transforme dorințele în cioburi.
Vei reuși, dacă îți proiectezi atent visele și muncești temeinic pentru materializarea lor.
Nimeni să nu stea în calea casei fericirii tale!

„Și după ce ai pus fundația carierei tale și ai zburat din casa părintească, este timpul să îți îndeplinești menirea pe acest pământ, ne spunea bunica, adică: să îți faci o casă, să dăruiești viață unui copil din iubire adevărată, să sădești pomi din care să mănânce trecătorii și să te pomenească și să sapi o fântână!”
Dar cum să faci o casă adevărată, primitoare, din moment ce tu ai stat cu ochii numai în cursuri de Medicină, de Filosofie sau de Jurnalism?
Un lucru este cert: cel mai sărac om din lume, medicul, poetul, filosoful, magnatul au toți nevoie de o casă, iar înainte de a apela la un proiectant de încredere, trebuie să studieze atent un dicționar de construcții.
Acolo, toate expresiile legate de construcții sunt ordonate alfabetic, iar dacă nu ai găsit cuvântul sau sintagma căutată, adaugă un comentariu și ți se va răspunde urgent.
Răsfoiesc chiar acum dicționarul, amintindu-mi cât de bine stăpânea George Călinescu termenii de arhitectură. Incipitul romanului Enigma Otiliei nu este altceva decât un tratat de arhitectură valorificat beletristic.
Stau închisă în casă, ne temem toți de dușmanul nevăzut și mă trezesc dând un click pe expresia:
„Adăpost Ala”. Iată ce explicație am găsit în acest dicționar:Abreviere apărare locală antiaeriană, adăpost de protecție civilă executat la subsolurile construcțiilor industiale, socio-culturale, de locuințe. Pentru construcțiile de locuințe suprafața este de 1mp/persoană dar nu mai puțin de 9mp.” 
Îmi amintesc cum îmi povesteau femeile din sat că adăposturile lor antiaeriene eru gropile săpate adânc în care țineau cereale. Ca grâul să nu încolțească, gropile erau afumate. Când auzeau alarma, oamenii se ascundeau în acele gropi, chiar dacă locuintele lor aveau pivnițe. În momentul în care casa ar fi fost bombardată, adăpostitul în pivniță le putea aduce moartea.
Apoi mi-am amintit principiul biblic:„Să îți clădești casa pe stâncă, nu pe nisip.” 

Principiul acesta este literă de lege pentru specialiștii de la AIA Proiect care întotdeauna acordă maximă importanță geotehnicii în proiectare.
Geotehnica este răspunsul arhitecților la principiul biblic. Ea te oprește să îți construiești casa pe nisip și să se năruiescă, iar dacă dormi în patul tău încredințat că niciun rău nu se va întâmpla, să îți pierzi viața, când vine furtuna.
„Geotehnica

Ramura tehnică a geologiei care studiază procesele geologice și fizico-mecanice ale solurilor (rocilor), a modului de comportare ale acestora în raport cu construcțiile în vederea determinării condițiilor de proiectare și execuție a diferitelor lucrări inginerești, a măsurilor necesare pentru asigurarea stabilității acestora, precum și pentru punerea în valoare a rocilor utile în vederea folosirii lor în diverse domenii. În proiectare rezultatul studiului geotehnic este determinant.”
Fiindcă în acest moment înțelegem cât de sigură trebuie să fie casa în care stăm, să apelăm la specialiști să ne realizeze proiectul!
Sunt două săptămâni de când nu am ieșit din casă, decât pentru 2-3 ore, să fac cumpărături. 
Din fericire, noi avem venituri care să ne permită achitarea facturilor, dar ce fac cei care nu primesc bani pentru perioada de izolare?
Case cu performanță energetică foarte ridicată reprezintă soluția viitorului, fiindcă sunt concepute să gestioneze factorii de mediu pentru producerea de energie suficientă ca facturile să fie simbolice.
Aceste case inteligente și independente energetic sunt roadele testelor, simulărilor și calculelor energetice realizate de specialiști.
Începând din 2020 toate casele din spațiul european vor fi construite să fie capabile de independențe energetică și să ofere locatarilor protecția și confortul de care au nevoie.
Casele proiectate de  AIA Proiect m-au cucerit prin:
-costurile reduse de întreținere, indiferent de anotimp. Iarnă oferă căldură, iar vara răcoare, apa caldă se asigură cu ajutorul energiei solare, în cazul avariilor la electricitate, ele continuă să fie luminte și încălzite.
-compartimentarea judicioasă. La parter se desfășoară activitatea ziua, iar la etaj noaptea.
-designul modern, dar rezistența la intemperii. Oamenii vor și o casă elegantă, dar vor să știe că ea rămâne intactă în caz de cutremur, de inundații sau când bate vântul cu o viteză de 150-200 kilometri la oră.
-spațiu special de depozitare a deșeurilor menajere, ca acestea să nu emită mirosuri dubioase în timpul verii, când pot intra în descompunere.
Viața înainte de coronavirus 2020 era înfloritoare, dar există viață și după această cotitură a vieții sociale.
Cu AIA Proiect vom reconstrui o lume sigură!
 Și am sculptat pe stâncă din cuvinte acest articol pentru a noua probă a SpringSuperBlog 2020!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu