Tuberculoza în
literatură
Radiografiile literare ale bolii au la bază documentarea.
De la primele simptome de oboseală și de lipsă de putere, până la sufocare, la
petele de sânge lăsate în batistă și ligheanul plin cu lichid vital, omul
ajunge să îi fie rușine cu el însuși și în ciuda durerilor, dragostea de viață
crește și se leagă și de ultima speranță. El ajunge până acolo, încât să vadă
în tuse un lucru benefic, o modalitate prin care își curăță plămânii și în punctele
negre din sânge, elemente care îi făceau rău, dar au fost eliminate.
Bolnavul analizează răul interior și se minte frumos, cu
toate că de cele mai multe ori citește verdictul în ochii familiei, medicilor
și cunoscuților.
Hortensia Papadat Bengescu realizează o analiză complexă
a simtămintelor prințului Maxențiu, bolnav de tuberculoză aplicând tehnica
oglinzilor. Personajul se autoanalizează și celelalte personaje îl analizează din
punctul lor de vedere, astfel că se oține un studiu 3 d (poliedric al
personajului).
Fiindcă tot vorbim de literatură, fără să criticăm, să
amintim faptul că George Călinescu, personalitate marcantă a literaturii
românești, îi numea pe creatorii purtători ai bacilului Koch, „poeții
tuberculoși”.
În mod cert că nu o făcea cu răutate, dar aduce a
stigmatizare să numești o personalitatea după boala de care acesta este
chinuită.
Studiile medicale ale Hortensiei Papadat Bengescu sunt
complexe fiindcă alătură tranformărilor fiziologice pe cele psihologice. Lumea
se grăbește să condamne un bolnav că vorbește răstit sau deloc, că este nervos,
fără să își dea seama că stările sale comportamentale sunt dictate de
suferințele sale fizice și de temerile legate de viitor pe care le are.
(Sursa fotografiei aici:)
Bolnavul de
tuberculoză văzut de cei din jur în romanul Concert
din muzică de Bach
Soția prințului Maxențiu, Ada, îi reproșează în față:„Nu
ești în stare să ții un cal”, în timp ce refugiindu-se în propriile gânduri îi
face o desciere nemiloasă:„S-a ramolit de tot. Ce sunt ochii ăia galbeni?
Stârpitură de viță mare...”
Mai târziu este fericită când soțul nu mai mănâncă
împreună cu familia la masă și își amintește cu milă și scârbă de ligheanul
plin de sânge pe care l-a văzut în camera bolnavului.
Lică, bărbatul adus în casă pentru a avea grijă de cai
primește cu repulsie mâna transparentă a bolnavului, gândind:„E dus pe copcă.
Iată-mă! Eu sunt locțiitorul, amantul și vin să mă așez confortabil în culcușul
tău de cadavru viu, căruia îi vom face în curând sicriu.”
Reacții
contradictorii generate de o boală grea
Prima reacție a bolnavului este de rușine copleșitoare
(de parcă ar fi fost alegerea lui să se îmbolnăvească) și de negare a bolii în
ciuda stării de oboseală cronică și a „durerii încăpățânate de sub coastă”. În
această fază bolnavul își dorește să fie singur. Pe măsură ce trece timpul,
semnele neiertătoare ale bolii se agravează și se înmulțesc: nopți febrile,
somn sufocant, cearșafuri pe care se vadă urmele roșii ale buzelor. Primele
pete de sânge declanșează comportamentul inconsecvent:„Între perine înalte, cu
inițiala brodată fin sub o coroană mică, ședea ascultând spre ușă ca nu cumva
să vie Ada și să-i curme spaima și totodată asculta încordat cu speranța că va
veni cineva să-i curme spaima.”
A doua reacție constă în păstrarea aparențelor care îi
consumă multă energie. Dimineața își făcea o toaletă minuțioasă încercând să
realizeze reconstituirea imaginii de altădată, în public depune eforturi
supraomenești ca toate simțurile să
funcționeze normal, ca „sărmanul corp tot mai deznodat, să nu se desfacă din
toate niturile, așa cum avea senzația permanentă.” Îi este frică să nu cadă, să
nu facă o mișcare greșită să i se rupă plămânul ulcerat.
Urmează lipsa de concentrare, vorbirea cu dificultate și
etichetarea negativă a celor din jur care se grăbesc să îl judece.
Ce plăcere să mai găsescă un om în comunicare,
când:„fenomenul vorbirii se forma undeva într-un loc usturos și după un parcurs
sufocant ca acela al unui cheag embolie, vorbele gâlgâiau în gâtlej într-o
salivă sărată, așa că permanent cuvintele îi păreau coagule scăpate de pe buze.”
Prințul nu înțelegea ce i se spune fiindcă atenția lui
era captată mereu de monologul nesfârșit cu sine.
Doctorul îi vorbea în termeni științifici, fără să
știe:„Aluviunile de chinuri si diguri.” Maxențiu este un bolnav cu conștiință de
aceea: „Grija lui cea mare era ca totul să rămână acolo, în subsoluri, ca nimic
să nu evadeze”, în special când se afla în public.
Bolnavului de tuberculoză îi este teribil de greu când se
află în public și nu știe cum să procedeze cu expectorațiile sale să nu își
facă rău, dar să nu le dea boala celor din jur sau să le provoace silă:„Un
acces de tuse mai tare poate fi o primejdie vădită oricui. Mai ales să nu i se
urce în gâtlej gustul acela de sânge: un firicel sau un coagul mic, pe care să
nu trebuiască să îl înapoieze penibil la surse sau să-l păstreze chinuitor în
valvula silnică a gurei sau, mai teribil încă să-l strecoare în batista fină de
olandă, cumplit de albă.”
O criză mică anticipează criza cea mare și pentru faptul
că nu putea să respire, amețea, își pierdea echilibrul și nu-l mai țineau
picioarele.
De la începutul până la sfârșitul bolii rușinea îl copleșește
de parcă s-ar face vinovat de faptul că a luat microbul: petele de sânge sunt
considerate „pete rușinoase”, „îi este tot mai rușine de trupul lui slăbănog și
de respirația primejdioasă.”
În ultima fază a bolii, bolnavul își ia în sfârșit
libertatea de a se manifesta în public după cum îi dictează boala:„după atâta
constrângere era o orgie de tuse, de expectorări, de toate mizeriile concrete
ale boalei. Își descărca cu bucurie ticăloșia și trupul lui, acum material
nesecat de coptură, de murdărie: îi era drag așa, îi părea că-l simte viu
tocmai pentru că era astfel rodnic.”
(Sursa fotografiei aici)
De la literatură
în realitate
-Te rog să îmi faci injecțiile, să pot să stau și eu în
permisie acasă, că m-am săturat în sanatoriu! Nimeni nu vrea să îmi facă
tratamentul pe o rază de 20 de kilometri. Știi ce rău este să se ferească toată
lumea de tine și să citești pe buzele lor, cum le spun celorlalți arătând pe la spatele tău:„Tuberculos”?
Așa o implora Paul M. pe mama și am simțit-o pe mama
împărțită între milă și teamă.
-Uite, întorc capul în partea cealaltă, mă străduiesc să
nu tușesc și să nu respir, iar tu îți poți pune mănuși si mască. Vreau să
petrec cât mai mult timp cu fetițele fiindcă voi muri curând, nu este așa? Să stau la mine acasă și să nu mai văd, cum mor acolo oamenii și sunt îngropați într-un colț de cimitir pe cheltuiala comunei, fiindcă familia i-a abandonat demult. Ah, eu sunt un om norocos, dar am văzut acolo o fată de 20 de ani, care a fost izgonită de-acasă să nu-i îmbolnăvească și pe ceilalți și acum sanatoriul este casa ei. Se topește de dorul de acasă, de părinți și de frații ei mai mici, dar n-a venit unul să o viziteze aici.
Aici își petrece sărbătorile, face Crăciunul și Paștele în salon și mai aude și mai vede, cum un coleg este scos cu cearsaful pe față, apoi adus în sicriu și se duce la cimitir să-l însoțească în ultima sa călătorie.
Aici își petrece sărbătorile, face Crăciunul și Paștele în salon și mai aude și mai vede, cum un coleg este scos cu cearsaful pe față, apoi adus în sicriu și se duce la cimitir să-l însoțească în ultima sa călătorie.
Mama știa exact ce răspunsuri așteaptă de la ea, așa că
i-a răspuns hotărâtă:
-Îți fac injecțiile fără mască sau mănuși! Cum să mori,
când faci tratamentul regulat și ai copii de crescut? Paul, parcă te văd la
nunta lor, mândru și pus pe petreceri.
Îl priveam cu încredere și nu concepeam că va muri. Era
vecinul care mă lua cu mașina de pe drum și pe care în 20 de ani nu l-am auzit
o data certându-se cu cineva. Zâmbăreț, pus pe glume, nu pot să uit cum mă
trata mereu cu respect, deși puteam să fiu copila lui.
Dar într-o zi „Nenicu” a venit la noi foarte supărat:
-Nu te mai întreb dacă voi mai trăi sau voi muri, că
dumneata mă minți frumos, iar eu știu adevărul. Bolnavii care se fac bine sunt
ținuți cât mai departe de camera în care se face conectarea la aparate. Am
observat asta. Pe măsură ce starea unora se agravează, mai avansează cu o cameră
către anticamera morții, iar în ziua în care sunt duși acolo este ca și cum
condamnatul la moarte este scos în curte pentru execuție.
Nu mă minți frumos, coană Viorico. Am venit pentru ultima
oară acasă, mi-am luat rămas bun de la fetițe și de la soție și am făcut ochii
roată să cuprind cu privirea toate peisajele acestea de vis. Mai am o cameră
până la aparatele de respirat și mi-e frică, teribil de frică. Singura mea
consolare este că nimeni din familia mea nu a luat bacilul de la mine.
E totuși un noroc fiindcă nu aș fi vrut să le dau și lor
chinurile mele...
Am venit să vă rog să mă iertați, dacă v-am greșit cu
ceva să pot muri liniștit.
I-am strigat până nu l-am mai văzut și până nu a mai
auzit că nu va muri, dar i se citea moartea în priviri...
(Citatele provin din romanul Concert din muzică de Bach, de Hortensia Papadat Bengescu, Editura Cartex, București, 2015)
(Citatele provin din romanul Concert din muzică de Bach, de Hortensia Papadat Bengescu, Editura Cartex, București, 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu