Propuneri colaborare

Propunerile de colaborare le puteți trimite pe adresa de e-mail:
elenalarisastan@yahoo.com.

marți, 20 ianuarie 2015

Oameni care-și fac datoria



Nu știu când au trecut 20 de ani la catedră. Gândul că mă voi pensiona cu definitivatul nu-mi făcea cinste, de aceea m-am înscris la doctorat. Deși sunt titular pe un post de limba și literatura română, am ales Filozofia.
Mi-amintesc când am sunat la secretariatul facultății să mă inscriu. Mi-a răspuns amabil doamna secretară și mi-a oferit numerele de telefon ale posibililor coordonatori. Tremuram cu receptorul în mână, de teamă să nu fiu umilită de necunoscutul aflat la celălalt capăt al firului. Întâlnisem supărător de mulți oameni atotsuficienți și am rămas cu gura căscată de recunoștință și de mulțumire, când domnul Vasile Morar, profesor universitar, mi-a spus cu toată sinceritatea din lume:
- Nu înțeleg de ce-mi mulțumiți atât? Datoria mea este să ajut orice om ce dorește să învețe!
Am fost admisă și am trăit cea mai frumoasă perioadă a vieții mele. Pe cât erau de culți, pe atât erau de înțelegători și buni. Domnul academician Alexandru Boboc m-a ajutat să finalizez studiile și să susțin teza.
Problemele au început după. Colegi grijulii își dădeau ochii peste cap, întrebându-se: ”Ce legătură are Literele cu Filozofia?”
Auzeam și mă deranja grija lor excesivă. Știam că Eminescu a scris poezii de inspirație filozofică, Blaga fusese filozof și el, Camil Petrescu la fel.
De aceea după ce am terminat doctoratul am sunat la Inspectoratul Școlar să cer detalii despre cum pot echivala titlul științific cu gradul didactic I.
- Nu aveți dreptul, doamnă, decât dacă aveți doctoratul în specialitate, mi-a răspuns răstit duduia care răspundea de perfecționare! Ce tot mă sâcâiți întrebându-mă ce aveți de făcut? De ce nu ați făcut doctoratul la Litere?
Mi-era rușine că am făcut un doctorat și că am îndrăznit să întreb cum pot obține gradul I. Amărăciunea mi se citea în priviri. Tonul doamnei îmi anula toată demnitatea, în timp ce vocile domnilor Morar și Boboc m-au motivat să țintesc obiective înalte. Apoi a nins zile întregi de părea că vom muri acoperiți de zăpadă. Mi se părea că se acoperă cu zăpadă rușinea mea, munca zadarnică...
”De ce să cred în ce mi-a spus ea, până nu cercetez?” Și cum școala era închisă, zile întregi am dat telefoane. De la Universitate, cineva amabil mi-a dar numărul de telefon al unui domn din Minister.
Mi-a răspuns prompt și m-a ascultat cu atenție.
- Doamnă, cei de la Inspectorat comit un abuz. Completați dosarul și insistați să-l primească. Legea vă permite să echivalați!
Auzeam și aveam nevoie să mi se repete. L-am plictisit repetând întrebarea ca un patefon stricat.
Am recăpătat încrederea în mine și am început să strâng actele. Am implorat-o pe doamna inspectoare de specialitate să-mi facă inspecția și m-am înființat cu dosarul la perfecționare.
- De ce, doamnă, a trebuit să ajung la Minister, să aflu că am dreptul să echivalez? Din cauza dumneavoastră am pierdut câteva zeci de milioane la salariu...
A râs isteric.
- Ha, ha, hi, hi, să vă echivaleze ministerul, doamnă atunci! În plus, veniți cu un dosar cu șină, nu cu documentele așezate în folie!
A trebuit să mai fac un drum. Data viitoare, cucoana mi-a scos documentele din dosar cu șină și le-a pus într-o folie, spunând zâmbind:
- Este suficientă o folie! Ce profesor universitar ați dori să vină la inspecția finală?
”Parcă spuneați că nu am dreptul să echivalez, am spus revoltată în gând. V-a găsit mila de mine?”
- Important este că pot echivala, doamnă, i-am răspuns calm. Nu contează cine va veni.
Am scris acest text pentru a folosi celor care se vor afla în situația mea și ca un gest de mulțumire adresat tuturor celor care-și fac cu mare eleganță datoria!
 Sunt convinsă că modul în care oamenii cu care-mi intersectez existența își bat joc de cei din banii cărora sunt plătiți sau religiozitatea cu care Oamenii adevărați își ajută dezinteresat semenii reprezintă un punct valoros de plecare pentru o carte
În ianuarie, Editura Univers sărbătorește luna Enigma, luna dedicată colecției de cărți polițiste și thrillere, una dintre cele mai vechi serii ale editurii: concursuri, mistere de dezlegat, informații atractive despre cărțile, autorii dar și cititorii Enigma, oferte și reduceri. Mai multe detalii găseşti aici: http://www.edituraunivers.ro/12-enigma

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu